Методологічні пояснення
До оптового товарообороту (без ПДВ і акцизу) включаються дані щодо обсягів перепродажу (продаж без перероблення) підприємствами від свого імені нових за власний рахунок нових або вживаних товарів без будь-яких змін (крім звичайних для торгівлі операцій) роздрібним торговцям, підприємствам та організаціям або іншим оптовикам (крім населення) для їх використання або наступного продажу як в Україні, так і на експорт. Звичайними для торгівлі операціями є фасування, сортування крупних партій товару, поділ або перефасування товару меншими партіями, перепакування, поділ або розлив у пляшки, зберігання, очищення, складування та сортування відходів, складання техніки, зокрема комп’ютерів, перемішування та ін. Готові до реалізації товари (рухоме майно) є готовими виробами, які реалізуються без оброблення або перероблення. Критеріями віднесення торгівлі до оптової виступають не кількість товарів, що закуповується, а вид покупця і характер використання товару (з підприємницькою метою, тобто у виробництві або для перепродажу).
Продаж товарів населенню за усіма каналами реалізації складається з обсягу обороту роздрібної торгівлі та обороту ресторанного господарства.
До обороту роздрібної торгівлі включено роздрібний товарооборот підприємств (юридичних осіб), які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі, а також розрахункові обсяги продажу споживчих товарів через торгову мережу, що належить фізичним особам-підприємцям, та на ринках (на основі даних суцільного одноразового обстеження та адміністративних даних щодо мережі роздрібної торгівлі та ресторанного господарства, що належить фізичним особам-підприємцям).
До обороту ресторанного господарства включено роздрібний товарооборот підприємств (юридичних осіб), які здійснюють діяльність із ресторанного господарства, а також розрахункові обсяги продажу через мережу ресторанного господарства, що належить фізичним особам-підприємцям (на основі даних суцільного одноразового обстеження та адміністративних даних щодо мережі роздрібної торгівлі та ресторанного господарства, що належить фізичним особам-підприємцям).
Роздрібний товарооборот підприємств (юридичних осіб) визначається як обсяг продажу споживчих товарів населенню через роздрібну торгову мережу і мережу ресторанного господарства всіма діючими підприємствами, а також промисловими, транспортними та іншими неторговими підприємствами безпосередньо населенню через касу підприємства. Крім того, до роздрібного товарообороту включається продаж через торгову мережу установам, організаціям і підприємствам продовольчих товарів для харчування обслуговуваних ними груп населення (у санаторіях, дитячих закладах, лікарнях та ін.).
Біржа – установа (організація), де регулярно функціонує оптовий ринок і здійснюється купівля-продаж товарів на основі співвідношення попиту і пропозиції. За рівнем спеціалізації біржі класифікуються як універсальні, товарні та товарно-сировинні, агропромислові та інші біржі.
Угоди вважається біржовими, якщо вони укладені на товари та інші цінності, які допущені до обігу на біржі, між членами біржі або їх представниками в порядку, встановленому правилами торгів. Угода визнається укладеною і підлягає первинному обліку на момент реєстрації на біржі у встановленому порядку. Облік та статистичне спостереження здійснюється за всіма видами угод, а саме – угодами з реальним товаром та іншими цінностями та ф’ючерсними угодами (угодами на строк).